saidatul_atikah_mohd_salleh

Saidatul Atikah

🌷"Seseorang wanita Islam hanya boleh mendedahkan wajah & dua tapak tangan di hadapan lelaki yang bukan mahramnya." (Surah An-Nuur Ayat 31)🌷

Loading...
🌹KIAMAT SUGRA 🌹 Sugra berarti kecil. Kiamat sugra adalah berakhirnya kehidupan sebagian mahluk di dunia ini baik secara individu mahupun kelompok. Semua makhluk hidup pasti akan mengalami kematian, tidak ada mahluk yang abadi. Semuanya akan musnah dan binasa.Peristiwa kematian atau kehancuran makhluk hidup itulah yang dinamakan kiamat sugra. Maksudnya, kiamat kecil iaitu kiamat bagi mahluk yang mati itu. Contoh kiamat sugra adalah sepertii berikut. 🌹Kematian seseorang : 🌹Bencana alam. 🌹Gempa bumi. 🌹Sakit. 🌹Kecelakaan. Hal itu semua dijelaskan dalam al-qur’an surah Ali ‘Imran ayat 185 sebagai berikut : [ Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. ] 🌹KIAMAT KUBRA🌹 Kubra berarti besar. Kiamat kubra adalah berakhirnya seluruh kehidupan makhluk yang ada di dunia ini secara serentak. Siapa pun tidak dapat meramal dan mengetahui terjadinya hari kiamat meskipun menggunakan ilmu teknologi secanggih apapun. Para rasul dan malaikat pun tidak ada yang diberitahu secara pasti tibanya hari kiamat, apalagi manusia biasa. Kiamat itu merupakan rahsia Allah Swt. Proses kejadian hari kiamat dijelaskan Allah Swt. dalam surah Al-Haqqah ayat 13-18 berikut. [ Kemudian (ketahuilah bahawa) apabila ditiup Sangkakala dengan sekali tiup, Dan bumi serta gunung-ganang diangkat (dari tempatnya) lalu dihancurkan keduanya dengan sekali hancur, Maka pada saat itu berlakulah hari kiamat, Dan terbelahlah langit, lalu menjadilah ia pada saat itu reput (dan runtuh), Sedang malaikat-malaikat (ditempatkan) mengawal segala penjurunya, dan Arasy Tuhanmu pada saat itu dipikul oleh lapan malaikat di atas malaikat-malaikat yang mengawal itu. Pada hari itu, kamu semua dihadapkan (untuk hitungan amal); tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi (kepada Allah) dari perkara-perkara kamu yang tersembunyi. ] #kiamat #😭 #astaghfirullah
❣Formula feqah : Halal + Halal = ✔ Halal + Haram = ❌ Haram + Haram = ❌ Same thing goes on uploading picture :- 💅🏻 • Kita tutup aurat + Kawan tutup aurat = Halal upload 😚 • Kita tutup aurat + Kawan tak tutup aurat = Haram upload 🙁 • Kita tak tutup aurat + kawan tak tutup aurat = Haram upload 😞 Ingat ☝ , bila kita upload 📸 gmbar kita yg tutup aurat tapi kawan kita tak tutup aurat, kita akan tanggung semua dosa dia setiap kali si ajnabi lihat aurat dia . 😰 MasyaAllah sister~ 😰 MasyaAllah brother~😰 dosa kita pun tak tertanggung, ini plak nak tanggung dosa orang.😔 Wal'iyadzubillah~ Tp kalau nk sgt upload, 😑 rajin sikit lah edit2 ⌨ bagi tertutup aurat terdedah tuh. Edit filter bg cerah boleh , xkan edit bg tutup aurat xboleh 🤔 Kata sayang sahabat 😙💟 Peringatan buat kaum Muslimin 👳‍ dan Muslimat 👰🏼 Wallahu'alam. Sebarkan biar semua org tahu.🤗🤗🤗 #muhasabahdiri #astaghfirullah
Andai saja dosa berbau, maka aku yakin tidak akan ada orang yang mahu mendekatiku… Menutup hidung mereka lalu menjauh. Memandang mencemuh lalu memaki. Andai dosa itu berbau, maka aku takut jika aku melakukan kesalahan walau hanya sedikit saja... Andai dosa itu berbau, maka aku akan jaga mata ini dari melihat yang seharusnya tidak aku lihat, menjaganya dari memandang yang tidak halal, menggunakannya hanya untuk melihat keagunganMU ya rabbi… #😢 #Allahummaghfirli
My name is Kyoichiro Sugimoto, Japanese Muslim Revert. I am originally from Seki, Gifu, a city famous for its production of traditional Samurai sword for the last 800 years. I am now living in Chiba, a residential suburb in the metropolitan Tokyo area. My journey to Islam has started from my first visit to Bangladesh in 1996. Allah brought me to Islam through heartwarming kindness of the local Bengali people while the country has too many poor people. I realized this positive attitude should be stemmed from the teaching of Islam for they are Muslims. After reading the Japanese translation of the Qur’an in a few days, I was impressed by the clear concept of God and the life after death. “And do not invoke with Allah another deity. There is no deity except Him. Every thing will be destroyed except His Face. His is the judgement, and to Him, all of you will be returned,” the Qur’an 28:88 says, rejecting or ignoring God, Ultimate End and the next life seemed to be my major problem. I responded to my inner voice and accepted Islam in 1997. Now I am collaborating with iERA as the International Outreach Specialist for Japan. For the sake of Allah swt, I have 3 main activities: - Conveying the message of Islam to non-Muslims by opening up Fitrah or human primordial nature through heart-warming human relationships, motivational talks and education. - Empowering both New Muslims and Young Muslims through education and training so that they can continue and expand the Prophetic Mission in and out of Japan. - Promoting multicultural community cohesion between Muslims and non-Muslims in Japan through local events, campaigns and networking. Would you like a share in Kyochiro's Dawah in Japan? Imagine all the non-muslims he will speak to about Islam Support the Dawah => donate.iera.org The Prophet (saw) said ‘’...the most beloved deed to Allah is the most regular and constant even though it were little.” Do the most beloved deed => donate.iera.org Your money will not only support the Dawah in Japan but across the world in South America, Europe, Asia and more! #japan #masyaallah #islam #quran
#salamjumaat #🐼 #💚
🌹 Surah At-Tin 🌹 Bismillahirrahmanirrahim Dengan nama Allah yang pemurah lagi penyayang Wat-tin waz-zaytuuni ( Demi tin dan zaitun ) Wa thuuri siiniina ( Dan gunung Tursina sina ) Wa haadzal-baladil amiin ( Dan negeri yang aman ini ) Laqad khalaqnal-insaana fii ahsani  taqwiim [ Sesungguhnya kami (Allah) telah  menciptakan manusia dalam bentuk  yang sempurna ] Tsumma radadnaahu as fala  saafiliin [ Kemudian kami kembalikannya kepada bentuk yang paling rendah(tua) ] llal-ladziina amanuu wa amilus-shalihaati falahum Arjun ghayru mam-nuun ( Melainkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan-amalan yang baik, maka bagi mereka ganjaran yang tidak putus-putus ) Famaa yukadzdzibuka ba'du biddiin [ Maka apakah yang dapat mendustakan engkau sesudah itu dengan (kedatangan hari) pembalasan ] Alaysal-laahu bi-ahkamil-haakimiin ( Bukankah Tuhan itu paling bijaksana dari sekalian yang bijaksana. ) Shodaqallahul Adzim 🌸
#💋 #eid
Allah Subhana Wa Taala tak pernah benci pendosa tapi Allah Subhana Wa Taala benci dosa... Sentiasa doa yang baik-baik buat semua orang InshaAllah segalanya baik... Aamiin Ya Rabb... 🌹 #😢 #allahurabbi
MasyaAllah 💖 #masyaallah
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh semua, mohon doa kita untuk warga Lombok, do’a Anda amat di alu2 kan, earthquake 7.2 ritcher magnitude Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un DOA UNTUK LOMBOK “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kehadirat-Mu kebaikan atas apa yang terjadi, dan kebaikan apa yang di dalamnya, dan kebaikan atas apa yang Engkau kirimkan dengan kejadian ini."😢 Aamiin Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Robbal Alaamiin #😢 #prayforlombok #gempalombok
Doa Nabi Daud as Memohon Cinta Allah Nabi Daud ’alihis-salaam merupakan seorang hamba Allah yang sangat rajin beribadah kepada Allah. Hal ini disebutkan langsung oleh Nabi Muhammadshollallahu ’alaih wa sallam. Nabi Daud ’alihis-salaam sangat rajin mendekatkan diri kepada Allah. Beliau sangat rajin memohon kepada Allah agar dirinya dicintai Allah. Beliau sangat mengutamakan cinta Allah lebih daripada mengutamakan dirinya sendiri, keluarganya sendiri dan air dingin yang bisa menghilangkan dahaga musafir dalam perjalanan terik di tengah padang pasir.  Inilah penjelasan Nabi Muhammad shollallahu ’alaih wa sallam mengenai doa Nabi Daud tersebut: Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersabda: “Di antara doa Nabi Daud ’alihis-salaam ialah: " Allahumma inni as aluka hubbaka wa hubba man yuhibbuka wa hubba kulu 'amalin yuqarribunii ilaa hubbika. Allahumma habbibnii ilaika wa ilaa malaa ikatika wa anbiyaaika wa jamii'a khalqika. Allahummaj'al hubbaka uhibbu ilayya in nfasii wa ahlii wa maalii wa waladii wa minal maail baaridi 'alazh zhamaai." " Ya Allah, sungguh aku memohon cinta kepada-Mu dan cinta orang yang cinta kepada-Mu, dan cinta kepada semua amal perbuatan yang mendekatkan aku kepada cinta kepada-Mu. Ya Allah, jadikanlah aku orang yang cinta kepada-Mu, cinta kepada malaikat-Mu, semua nabi-Mu, dan semua makhluk-Mu. Ya Allah jadikanlah cintaku kepada-Mu melebihi cintaku kepada diriku sendiri, kepada keluargaku, kepada hartaku dan air tawar yang dingin bagi orang yang kehausan." Aamiin Yaa Rabb Dan bila Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam mengingat Nabi Daud ’alihis-salaam beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.” (HR Tirmidzi 3412) #doa #cintaallah
Jahat macamana pun kita, jangan tinggal solat. Pernah berzina? Itu bukan alasan untuk tinggal solat. Pernah minum arak, mencuri, menipu, memfitnah, tidak tutup aurat, tengok video lucah, couple, ketagih drama, mencarut, dan segala maksiat yang pernah kita lakukan, itu bukan alasan untuk tinggal solat. Kerana... Kalau betul kita islam, solatlah. Kalau betul nak berubah, solatlah. Kalau betul cinta Allah Azza Wa Jalla, solatlah. Kalau nak dapat kekuatan, solatlah. Kalau nak berjaya, solatlah. Kalau nak kebahgiaan, solatlah. Solat itu lama kelamaan akan menghakis jahiliah dalam diri kita, sehingga akhirnya kita jadi yang terbaik. Kawan... Solatlah, jangan sesekali tinggalkan solat dengan sengaja. Jika kita pernah tinggalkan solat, taubatlah dengan taubat nasuha, kemudian qadha' lah kembali solat yang kita telah tinggalkan, dan jangan ulangi lagi. Moga Allah Subhana Wa Taala masukkan kita ke dalam golongan yang mendirikan solat 😢 #muhasabahdiri #solat #alhamdulillah
💖 RASA SELAMAT BILA MENUTUP AURAT DENGAN SEMPURNA 💖 Menutup aurat untuk selamat 😘 Tudung hanyalah kain menutup diri, tetapi rasa malu itulah penghalang hati daripada melakukan sesuatu yang dimurkai Ilahi. Apabila Allah SWT mengharamkan wanita mendedahkan kecantikan zahirnya, bukan kerana Allah SWT hendak menyekat kebebasan wanita, tetapi kerana Allah menyayangi wanita. 🌷 DIARAHKAN MENUTUP AURAT KERANA ALLAH SAYANG 🌷 Hukum Allah yang wajib kita taati boleh diumpamakan seperti peraturan jalan raya. Adanya lampu merah, hijau dan kuning, papan tanda dan sebagainya. Dengan mematuhi peraturan jalan raya, tidak akan berlaku kemalangan sekaligus selamatlah perjalanan. Begitulah dengan mematuhi hukum menutup aurat, akan membawa keselamatan dalam kehidupan. Tidak ada wanita yang akan teraniaya dan menderita kerana hukum menutup aurat. Sebaliknya, dengan mendedahkan aurat mereka telah menzalimi diri mereka dan merosakkan orang lain. Begitulah rahsia Allah SWT yang Maha Penyayang apabila Dia menyuruh atau melarang sesuatu, manfaatnya pasti ada walaupun kadangkala tidak dapat dijangkau oleh fikiran manusia. Percayalah, Allah lebih kasih akan hamba-Nya melebihi kasih seorang ibu kepada anaknya. 🌹 PERCAYALAH, ALLAH LEBIH TAHU APA YANG LEBIH BAIK UNTUK KITA 🌹 #insyaallah #alhamdulillah
🌷 Surat Al-Isra' (17:9) m/s=283🌷 Audzubillah himinasyaitonirrajim...🌈 " Inna hazal qur-ana yahdi lillati hiya aqwamu wa yubashshirul mu'mininal lazina ya' malunas salihati anna lahum ajran kabira. Wa annal lazina la yu' minuna bil-akhirati a'tadna lahum azaban alima. Wa yad ul-insanu bish-sharri du a ahu bil-khair. Wa kanal-insanu ajula " 🌹 Maksudnya : [ Sungguh Al-Qur'an ini memberi petunjuk ke ( jalan ) yang paling lurus dan memberi kabar gembira ( kepada ) orang-orang mukmin yang mengerjakan kebajikan bahawa mereka akan mendapat pahala yang besar dan bahawa orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat Kami sediakan bagi mereka azab yang pedih dan manusia ( seringkali ) berdoa untuk kejahatan sebagaimana ( biasanya ) dia berdoa untuk kebaikan dan memang manusia bersifat tergesa-gesa.💖 إِنَّ هَـٰذَا الْقُرْ‌آنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ‌ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرً‌ا كَبِيرً‌ا 🖤 Translation : Indeed, this Qur'an guides to that which is most suitable and gives good tidings to the believers who do righteous deeds that they will have a great reward. 💕 #quran #alhamdulillah #audzubillahiminassyaitonirrojim #🖤#surahalisra
☪🍃 *“MENGAJAK KEBAIKAN”* 🍃☪ ❣ *”Sesiapa yang mengajak manusia ke arah kebaikan maka baginya pahala sebagaimana orang yang melakukannya.* “ Hadith riwayat Muslim. . *Andai apa kita sudah memberi nasihat dan teguran. Tetapi tiada perubahan, bersabar dan doakan agar diberi hidayah. Kita tidak mampu memberi hidayah kerana hidayah itu milik Allah. Kita hanya menjadi asbab kepada perubahan seseorang. Mungkin nasihat kita tidak berkesan hari ni tetapi mungkin sahaja dikemudian hari. Jadi teruskan mengajak orang ke arah kebaikan. Moga dengan usaha kita Allah mengganjarkan syurga buat kita.* . *Sampaikan lah dariku walau sepotong ayat. Menjadi kewajipan bagi kita untuk sampaikan kebaikan kepada umat. Dakwah bukan hanya kerja ustaz, bukan hanya kerja pelajar pondok tetapi kerja semua orang. Hanya apabila kita memahami sesuatu ayat sahaja kita sudah wajib menyampaikannya. Jangan tunggu kesempurnaan diri, kerana yang hanya sempurna itu adalah Allah s.w.t.* . InsyaAllah semoga bermanfaat ✍🏼🌹 #allahuakbar #subhanallah
🌹Salam Sayyidul Ayyaam🌹 Setiap Harinya Anak-anak #africa Memakan makanan Sisa yang di buang Ditempat pembuangan Sampah untuk makan... #allahurabbi 😢 Bila mengenangkan mereka di Afrika baru kita faham ertinya menjauhi pembaziran makanan. Jauhi pembaziran, hargailah dan syukurilah setiap nikmat yang kita telah dapat... #alhamdulillah #bacaquran #surahalkahfi
KEHILANGAN ITU BUKAN MELEMAHKAN, TAPI MENJADIKAN KITA LEBIH BAIK...😘 Seorang hamba Allah pernah cakap dekat saya “Beruntunglah orang yang diberikan hidayah oleh Allah, sebab bukan semua orang dapat..” Ya, saya bersyukur. bersyukur sebab saya adalah antara hamba Allah yang dapat hidayah untuk berubah ke arah yang lebih baik. Takdir Allah telah tertulis bahawa saya akan kehilangan sahabat-sahabat saya...😞 Alhamdulillah, saya rasa sangat bahagia dengan kehidupan sekarang. Saya ada Allah yang sentiasa di sisi saya. Saya tidak keseorangan. “Andainya manusia tahu akan kemanisan iman, pastinya kemanisan dunia akan terhapus”. Kita selalu cakap kita nak suami isteri yang soleh solehah. Tapi, pernah tak kita cuba untuk mengubah diri jadi soleh dan solehah?😢 Yakinlah akan janji Allah, orang yang baik untuk orang yang baik & begitulah sebaliknya. Kalau kita nak orang yang baik, kita sendiri perlu mengubah diri kita jadi lebih baik. Kalau tak, macam mana Allah nak bagi kita orang yang baik? Lagi satu, berubahlah kerana Allah, bukan kerana manusia. Sebab kalau kita berubah kerana manusia, ianya adalah bersifat sementara.😞 Tetapi kalau kita berubah kerana Allah, in shaa Allah ia kekal selamanya.💖 Kepada sahabat-sahabat saya yang sedang berjuang ke jalan Allah, saya doakan kita semua berjaya dan dapat bertemu berpimpin tangan ke Jannah Allah...💕💕💕 Dan buat sahabat-sahabat saya yang masih tercari-cari erti hidup berlandaskan syariat Allah ini, saya doakan semoga anda semua memperoleh hidayah & rahmat dari Allah. Amin Ya Rabbal Alamin❤🧡💛💚💙💜🖤. #allahuyahdik #alhamdulillah #hadaanallah
next page →