saidatul_atikah_mohd_salleh

Saidatul Atikah

🌷"Seseorang wanita Islam hanya boleh mendedahkan wajah & dua tapak tangan di hadapan lelaki yang bukan mahramnya." (Surah An-Nuur Ayat 31)🌷

Loading...
Allah Subhana Wa Taala tak pernah benci pendosa tapi Allah Subhana Wa Taala benci dosa... Sentiasa doa yang baik-baik buat semua orang InshaAllah segalanya baik... Aamiin Ya Rabb... 🌹 #😢 #allahurabbi
MasyaAllah 💖 #masyaallah
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh semua, mohon doa kita untuk warga Lombok, do’a Anda amat di alu2 kan, earthquake 7.2 ritcher magnitude Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un DOA UNTUK LOMBOK “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kehadirat-Mu kebaikan atas apa yang terjadi, dan kebaikan apa yang di dalamnya, dan kebaikan atas apa yang Engkau kirimkan dengan kejadian ini."😢 Aamiin Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Robbal Alaamiin #😢 #prayforlombok #gempalombok
Doa Nabi Daud as Memohon Cinta Allah Nabi Daud ’alihis-salaam merupakan seorang hamba Allah yang sangat rajin beribadah kepada Allah. Hal ini disebutkan langsung oleh Nabi Muhammadshollallahu ’alaih wa sallam. Nabi Daud ’alihis-salaam sangat rajin mendekatkan diri kepada Allah. Beliau sangat rajin memohon kepada Allah agar dirinya dicintai Allah. Beliau sangat mengutamakan cinta Allah lebih daripada mengutamakan dirinya sendiri, keluarganya sendiri dan air dingin yang bisa menghilangkan dahaga musafir dalam perjalanan terik di tengah padang pasir.  Inilah penjelasan Nabi Muhammad shollallahu ’alaih wa sallam mengenai doa Nabi Daud tersebut: Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam bersabda: “Di antara doa Nabi Daud ’alihis-salaam ialah: " Allahumma inni as aluka hubbaka wa hubba man yuhibbuka wa hubba kulu 'amalin yuqarribunii ilaa hubbika. Allahumma habbibnii ilaika wa ilaa malaa ikatika wa anbiyaaika wa jamii'a khalqika. Allahummaj'al hubbaka uhibbu ilayya in nfasii wa ahlii wa maalii wa waladii wa minal maail baaridi 'alazh zhamaai." " Ya Allah, sungguh aku memohon cinta kepada-Mu dan cinta orang yang cinta kepada-Mu, dan cinta kepada semua amal perbuatan yang mendekatkan aku kepada cinta kepada-Mu. Ya Allah, jadikanlah aku orang yang cinta kepada-Mu, cinta kepada malaikat-Mu, semua nabi-Mu, dan semua makhluk-Mu. Ya Allah jadikanlah cintaku kepada-Mu melebihi cintaku kepada diriku sendiri, kepada keluargaku, kepada hartaku dan air tawar yang dingin bagi orang yang kehausan." Aamiin Yaa Rabb Dan bila Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam mengingat Nabi Daud ’alihis-salaam beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.” (HR Tirmidzi 3412) #doa #cintaallah
Jahat macamana pun kita, jangan tinggal solat. Pernah berzina? Itu bukan alasan untuk tinggal solat. Pernah minum arak, mencuri, menipu, memfitnah, tidak tutup aurat, tengok video lucah, couple, ketagih drama, mencarut, dan segala maksiat yang pernah kita lakukan, itu bukan alasan untuk tinggal solat. Kerana... Kalau betul kita islam, solatlah. Kalau betul nak berubah, solatlah. Kalau betul cinta Allah Azza Wa Jalla, solatlah. Kalau nak dapat kekuatan, solatlah. Kalau nak berjaya, solatlah. Kalau nak kebahgiaan, solatlah. Solat itu lama kelamaan akan menghakis jahiliah dalam diri kita, sehingga akhirnya kita jadi yang terbaik. Kawan... Solatlah, jangan sesekali tinggalkan solat dengan sengaja. Jika kita pernah tinggalkan solat, taubatlah dengan taubat nasuha, kemudian qadha' lah kembali solat yang kita telah tinggalkan, dan jangan ulangi lagi. Moga Allah Subhana Wa Taala masukkan kita ke dalam golongan yang mendirikan solat 😢 #muhasabahdiri #solat #alhamdulillah
💖 RASA SELAMAT BILA MENUTUP AURAT DENGAN SEMPURNA 💖 Menutup aurat untuk selamat 😘 Tudung hanyalah kain menutup diri, tetapi rasa malu itulah penghalang hati daripada melakukan sesuatu yang dimurkai Ilahi. Apabila Allah SWT mengharamkan wanita mendedahkan kecantikan zahirnya, bukan kerana Allah SWT hendak menyekat kebebasan wanita, tetapi kerana Allah menyayangi wanita. 🌷 DIARAHKAN MENUTUP AURAT KERANA ALLAH SAYANG 🌷 Hukum Allah yang wajib kita taati boleh diumpamakan seperti peraturan jalan raya. Adanya lampu merah, hijau dan kuning, papan tanda dan sebagainya. Dengan mematuhi peraturan jalan raya, tidak akan berlaku kemalangan sekaligus selamatlah perjalanan. Begitulah dengan mematuhi hukum menutup aurat, akan membawa keselamatan dalam kehidupan. Tidak ada wanita yang akan teraniaya dan menderita kerana hukum menutup aurat. Sebaliknya, dengan mendedahkan aurat mereka telah menzalimi diri mereka dan merosakkan orang lain. Begitulah rahsia Allah SWT yang Maha Penyayang apabila Dia menyuruh atau melarang sesuatu, manfaatnya pasti ada walaupun kadangkala tidak dapat dijangkau oleh fikiran manusia. Percayalah, Allah lebih kasih akan hamba-Nya melebihi kasih seorang ibu kepada anaknya. 🌹 PERCAYALAH, ALLAH LEBIH TAHU APA YANG LEBIH BAIK UNTUK KITA 🌹 #insyaallah #alhamdulillah
🌷 Surat Al-Isra' (17:9) m/s=283🌷 Audzubillah himinasyaitonirrajim...🌈 " Inna hazal qur-ana yahdi lillati hiya aqwamu wa yubashshirul mu'mininal lazina ya' malunas salihati anna lahum ajran kabira. Wa annal lazina la yu' minuna bil-akhirati a'tadna lahum azaban alima. Wa yad ul-insanu bish-sharri du a ahu bil-khair. Wa kanal-insanu ajula " 🌹 Maksudnya : [ Sungguh Al-Qur'an ini memberi petunjuk ke ( jalan ) yang paling lurus dan memberi kabar gembira ( kepada ) orang-orang mukmin yang mengerjakan kebajikan bahawa mereka akan mendapat pahala yang besar dan bahawa orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat Kami sediakan bagi mereka azab yang pedih dan manusia ( seringkali ) berdoa untuk kejahatan sebagaimana ( biasanya ) dia berdoa untuk kebaikan dan memang manusia bersifat tergesa-gesa.💖 إِنَّ هَـٰذَا الْقُرْ‌آنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ‌ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرً‌ا كَبِيرً‌ا 🖤 Translation : Indeed, this Qur'an guides to that which is most suitable and gives good tidings to the believers who do righteous deeds that they will have a great reward. 💕 #quran #alhamdulillah #audzubillahiminassyaitonirrojim #🖤#surahalisra
☪🍃 *“MENGAJAK KEBAIKAN”* 🍃☪ ❣ *”Sesiapa yang mengajak manusia ke arah kebaikan maka baginya pahala sebagaimana orang yang melakukannya.* “ Hadith riwayat Muslim. . *Andai apa kita sudah memberi nasihat dan teguran. Tetapi tiada perubahan, bersabar dan doakan agar diberi hidayah. Kita tidak mampu memberi hidayah kerana hidayah itu milik Allah. Kita hanya menjadi asbab kepada perubahan seseorang. Mungkin nasihat kita tidak berkesan hari ni tetapi mungkin sahaja dikemudian hari. Jadi teruskan mengajak orang ke arah kebaikan. Moga dengan usaha kita Allah mengganjarkan syurga buat kita.* . *Sampaikan lah dariku walau sepotong ayat. Menjadi kewajipan bagi kita untuk sampaikan kebaikan kepada umat. Dakwah bukan hanya kerja ustaz, bukan hanya kerja pelajar pondok tetapi kerja semua orang. Hanya apabila kita memahami sesuatu ayat sahaja kita sudah wajib menyampaikannya. Jangan tunggu kesempurnaan diri, kerana yang hanya sempurna itu adalah Allah s.w.t.* . InsyaAllah semoga bermanfaat ✍🏼🌹 #allahuakbar #subhanallah
🌹Salam Sayyidul Ayyaam🌹 Setiap Harinya Anak-anak #africa Memakan makanan Sisa yang di buang Ditempat pembuangan Sampah untuk makan... #allahurabbi 😢 Bila mengenangkan mereka di Afrika baru kita faham ertinya menjauhi pembaziran makanan. Jauhi pembaziran, hargailah dan syukurilah setiap nikmat yang kita telah dapat... #alhamdulillah #bacaquran #surahalkahfi
KEHILANGAN ITU BUKAN MELEMAHKAN, TAPI MENJADIKAN KITA LEBIH BAIK...😘 Seorang hamba Allah pernah cakap dekat saya “Beruntunglah orang yang diberikan hidayah oleh Allah, sebab bukan semua orang dapat..” Ya, saya bersyukur. bersyukur sebab saya adalah antara hamba Allah yang dapat hidayah untuk berubah ke arah yang lebih baik. Takdir Allah telah tertulis bahawa saya akan kehilangan sahabat-sahabat saya...😞 Alhamdulillah, saya rasa sangat bahagia dengan kehidupan sekarang. Saya ada Allah yang sentiasa di sisi saya. Saya tidak keseorangan. “Andainya manusia tahu akan kemanisan iman, pastinya kemanisan dunia akan terhapus”. Kita selalu cakap kita nak suami isteri yang soleh solehah. Tapi, pernah tak kita cuba untuk mengubah diri jadi soleh dan solehah?😢 Yakinlah akan janji Allah, orang yang baik untuk orang yang baik & begitulah sebaliknya. Kalau kita nak orang yang baik, kita sendiri perlu mengubah diri kita jadi lebih baik. Kalau tak, macam mana Allah nak bagi kita orang yang baik? Lagi satu, berubahlah kerana Allah, bukan kerana manusia. Sebab kalau kita berubah kerana manusia, ianya adalah bersifat sementara.😞 Tetapi kalau kita berubah kerana Allah, in shaa Allah ia kekal selamanya.💖 Kepada sahabat-sahabat saya yang sedang berjuang ke jalan Allah, saya doakan kita semua berjaya dan dapat bertemu berpimpin tangan ke Jannah Allah...💕💕💕 Dan buat sahabat-sahabat saya yang masih tercari-cari erti hidup berlandaskan syariat Allah ini, saya doakan semoga anda semua memperoleh hidayah & rahmat dari Allah. Amin Ya Rabbal Alamin❤🧡💛💚💙💜🖤. #allahuyahdik #alhamdulillah #hadaanallah
#🖤☪🍃 *TAZKIRAH PAGI RINGKAS* 🍃☪ Semua kita sudah tahu soalan bocor yang akan ditanya oleh malaikat di dalam kubur. Tetapi apakah yang akan menentukan seseorang itu mampu menjawab soalan-soalan Munkar dan Nakir? Jawapannya adalah ‘iman’. Firman Allah SWT dalam Surah Yasin ayat 65, “Pada hari itu (akhirat) Kami tutup mulut mereka; kedua tangan mereka memberitahu Kami, dan kaki mereka menjadi saksi terhadap apa yang mereka telah usahakan.” #motivasihikmah ....♥💦#astaghfirullah
💟🌸 *WANITA YANG TERTUTUP ITU LEBIH INDAH* 🧕🏻 Bila yang tertutup itu dijaga dengan baik,maka ISI dalamannya In shaa Allah akan kekal CANTIK.😊 "Janganlah semata-mata hendak bergaya,kita tinggalkan kewajipan" Pegang kata-kata ni Salah satu NIKMAT cantik,yang Allah berikan pada kita ialah "Aurat".ALLAH tak minta bayaran untuk itu,cuma perlu untuk kita menjaganya sebaik mungkin..Jagalah ia (Aurat) untuk Allah dan RasulNya... #motivasihikmah ....♥💦 #💎 #masyaallah
Allahuakbar!!! Ya Allah kasihanilah para saudara islam kami di Syria 😢😭 Selamatkan saudara islam kami ya Allah!! Hanya doa yang dapat kami kirimkan!! amiin Allahuma Amiin 😇 allahuma solli Alla Muhammad Wa'alla Allihi Muhammad 😍 #allahuakbar #hasbunallahwanikmalwakilnikmalmawlawanikmannasir #😢
💖 Aurat wanita itu seluruh tubuh kecuali wajah dan telapak tangan 💖 "Hendaklah mereka ( perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka”. (An-Nur : 31), “🌹 Dalam hal ini Allah s.w.t telah berfirman dalam surah al-ahzab ayat 59 yang bermaksud : "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu.Dan (ingatlah) Allah s.w.t adalah maha pengampun lagi maha mengasihani."🌷 #muhasabahdiri #😢 #aurat #muslimah
For beautiful eyes, look for the good in others and for beautiful lips, speak only words of kindness 💖 #kindness #💎 #subhanallah
😍 Bersalaman dan hukumnya..😍 Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera 💕 “HUKUM BERSALAMAN” tambah2 bila tiba hari raya 🤝🤝🤝 Asal salam je hari raya, asal hari raya je bersalam…☺ 1. Hukum bersalaman lelaki dan perempuan yang bukan mahram ialah HARAM..mengikut Mazhab Shafie..( semua org tahu kan ) 💐 Walaupun permasalahan ni dibincangkan dgn panjang lebar dan byk pendapat ulamak..tp kita Malaysia mengguna pakai hukum ikut Mazhab Shafie..💖 2. Bersalaman lelaki dan perempuan saudara mara…haa..yg nilah permasalahannya..😇 A-Jika SUAMI, isteri ,mak mertua dan opah mertua(opah isteri) dan ke atas , boleh kita bersamalam dgnnya. B- Anak saudara perempuan  sebelah isteri kita haram kita bersalam dgnnya, kalau masih kecil dlm umur 6-11thn boleh la.. C- Emak saudara isteri kita pun haram kita bersalam dengannya. D- ISTERI pun sama bapa mertua, datok mertua dan ke atas boleh isteri bersalam. E- Anak saudara lelaki sebelah suami haram kita bersalaman dgnnya. tetapi ketika mereka masih kecil tk mengapalah.. F- Bapa saudara suami kita haram kita bersalam denganya. Dengan SEPUPU pun sama sepupu lelaki dan perempuan tk boleh bersalaman HARAM hukumnya.💝 Sebagaimana hadis Nabi saw yg bermaksud : “Apabila lelaki dan perempuan yg bukan mahram bersalam atau bersentuh dengan sengaja , pada hari akhirat nanti akan dibakar tangannya sehingga hancur badannya”🌹 Akhir kata cuba2lah kita semak balik siapa yg selalu kita salam selama hari ini ketika kita raya atau kita berziarah ke rumah suadara mara kita. Jika dahulu atau yg lepas2 kita tk tau tk mengapa sekarang dh tau..jgnlah buat ye..😘 #muhasabahdiri #ilmu #alhamdulillah #selamathariraya #salam #💖
۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞ ❝Pada siang hari Ramadhan jangan guna mulut untuk perkara yang tidak baik, yang jahat dan sebagainya. Dan menjaga puasa pada siang hari dengan tidak melihat yang haram, contohnya memandang aurat, melakukan perkara yang merosakkan sesuatu dan lain-lain.❞🌹 [Habib Musa Kadzim Bin Jaafar Bin Muhammad As-Saggaf] #muhasabahdiri #astaghfirullah #🌹
next page →